Ahlan wasahlan

Terima kasih kerana sudi ziarah ke blog saya.Semoga saya dapat berkongsi ilmu yang bermanfaat untuk semua.

Khamis, 8 April 2010

Ujian Allah pasti ditempuhi dengan sabar

Setiap hari yang dilalui pasti ada mehnah dan dugaan yang perlu ditempuhi.Baik banyak ataupun sedikit ujian itu pasti kita kena hadapi.Inilah yang dinamakan kehidupan.Bagi orang yang beriman ini adalah ujian dan bagi orang yang tidak beriman ini adalah kifarah dari Allah S.W.T.Sejauh mana kita boleh bersabar dengan ujian yang diberi bergantung kepada kekuatan iman kita.

Saya terbaca dalam satu artikel ada menulis,Allah memberi ujian kepada kita kerana Allah sayangkan kita.Ini menunjukkan Allah sedang memberi perhatian kepada kita.Ubat atau penawar yang paling berkesan untuk kita terus bersabar adalah kekuatan hubungan kita dengan Allah S.W.T.Memang mudah untuk kita berbicara.Tapi untuk kita hadapinya bukan semudah yang kita ucapkan dengan lidah kita yang tidak bertulang ini.

Seharian kita berhadapan dengan manusia yang berbagai matlamat,berbagai citarasa,berbagai kemahuan.Hanya Allah sahaja yang layak untuk menilainya.Tetapi dari sudut kita sebagai manusia dan hamba Allah yang kerdil ini kadang-kadang boleh menilai berdasarkan reaksi-reaksi yang ditunjukkan oleh orang lain.

Kadang-kadang reaksi yang ditunjukkan boleh mengembirakan kita,tetapi kadang-kadang reaksi yang ditunjukkan boleh menjatuhkan semangat kita.Cuma satu sahaja ubatnnya.Sentiasa berfikiran positif.Insyaallah hidup kita akan tenang dan berjalan dengan lancar.

"Ya Allah berilah kami kekuatan.Lorongkanlah segala keputusan yang kami buat ini ke arah yang Engkau redhoi.Janganlah Engkau bebankan kami dengan amanah dan tanggungjawab yang kami sendiri tidak mampu untuk memikulnya.Thabatkanlah hati ini di atas jalan dakwahMu".

Semoga Allah RabbulJalil dapat perkenankan dan memaqbulkan impian dan permintaan saya.Setiap apa yang berlaku pasti ada hkmahnya.Itulah kepastiannya.Amin.........

Tiada ulasan:

Catat Ulasan