Ahlan wasahlan

Terima kasih kerana sudi ziarah ke blog saya.Semoga saya dapat berkongsi ilmu yang bermanfaat untuk semua.

Selasa, 5 Oktober 2010

DI MANAKAH KITA?

Setelah sekian lama blog tidak di update.Akhirnya hari ini saya memainkan jua jari jemari ini untuk menaip secebis dua bingkisan.Sebelum terlewat saya mengucapkan eid mubarak kepada semua.Masa untuk berpuasa enam masih berbaki lagi 3 hari.

Setelah berlalunya medrasah Ramadhan adakah kita masih lagi sama dalam melakukan amal-amal ibadah kita seperti bulan Ramadhan yang lalu? Diharap amalan - amalan kita semakin mantap dan berterusan sehingga bertemu semula Ramadhan yang akan datang.Saya secara peribadi sangat merindui Ramadhan.Seronok melihat suasana manusia yang berebut - rebut membuat ibadah (pesta ibadah)terutama pada waktu solat tarawih.Kini keadaan itu menjadi sepi dek kerana Ramadhan telah pergi.

Teruskanlah pesta ibadah ini.Kalau bulan Ramadhan kita bersungguh-sungguh membaca Al-Quran kenapa tidak bulan - bulan yang lain?Kalau kita boleh konsisten membeli dan membaca surat khabar dari awal hingga akhir kenapa tidak begitu dengan Al-Quran? Al- Quran tidak perlu membelinya setiap hari.Tidak memerlukan kos untuk membacanya setiap hari.Kenapa kita tidak menggunakan kesempatan telah tersedia itu?Ayat-ayat Allah yang sangat indah malah menjadi penawar untuk kita.Hiasilah diri dengan Al-Quran, hiasilah mahligai kita yang indah itu dengan ayat-ayat suci Al-Quran.

Begitu juga dengan solat malam.Kalau sepanjang bulan Ramadhan kita boleh bangun melakukan solat malam kenapa tidak untuk bulan - bulan yang seterusnya? Untuk menjadi seorang mu'min yang kuat solat malamnya sentiasa dijaga.

Marilah sama-sama kita mempertingkatkan amalan kita supaya kelak di akhirat nanti memudahkan kita untuk mengecapi ni'mat syurga Allah.Ameen.........

Tiada ulasan:

Catat Ulasan