Ahlan wasahlan

Terima kasih kerana sudi ziarah ke blog saya.Semoga saya dapat berkongsi ilmu yang bermanfaat untuk semua.

Selasa, 26 Oktober 2010

Rencah Kehidupan

kau mencintaiku,
seperti bunga mencintai titah tuhannya,
tdk pernah lelah menebar mekar aroma bahagia,
tdk pernah lelah meneduh gelisah nyala.

kau mencintaiku,
seperti matahari mencintai titah tuhanya
tdk pernah lelah membahagi cerah cahaya,
tdk pernah lelah menghangatkan jiwa.

Kata-kata yang cukup mengusik kalbu.Beberapa waktu ini saya sedang menelusuri siri-siri kisah Ketika Cinta Bertasbih yang ditayangkan semasa bulan Ramadhan di Indonesia.Sambungan dari filem KCB 1 & 2.

Kehidupan brumahtangga ada pasang dan surutnya.Bagi saya perkara utama yang perlu dititik beratkan adalah kepercayaan antara suami isteri.Berperasangka boleh mengundang kegoyahan mahligai yang dibina.

Ujian dari al-khaliq kepada hambaNya pasti akan tiba pada bila-bila masa untuk menguji tahap keimanan kita.Bagaimana cara kita mengatasinya. Adakah dengan emosi atau dengan hati yang tenang dan akal yang waras.Setiap ujian yang diberi pasti adalah berdasarkan kemampuan diri kita.Allah tidak memberi jika kita tidak mampu untuk memikulnya.Setelah kita selesai menghadapi semua ujian-ujian yang diberi dengan baik di atas muka bumi ini pastilah Al-Jannah akan menjadi milik kita.Kunci utamanya ialah KESABARAN.

SABAR.Sebut memang mudah tetapi untuk merealisasikannya bukanlah semudah yang disebut.Tambahan lagi bila ujian datang bertimpa-timpa.Janganlah sekali-kali Allah kita persalahkan.Muhasabahlah diri dan buatlah perubahan demi perubahan yang lebih baik untuk kehidupan kita.

Lelaki yang baik untuk perempuan yang baik.Jangan kita ingat bila kita dapat suami @ isteri yang soleh maka segalanya akan selesai & hidup akan harmoni.Ingatlah suami @ isteri kita tetap manusia biasa.Imannya tetap juga ada naik dan turunnya.Terimalah seadanya dan berbincanglah dari hati ke hati bukan dengan penuh emosi.

Sejak kebelakangan ini isu perceraian semakin menebar luas.Seolah-olah umat Islam memandang remeh dengan hukum Allah S.W.T.Saya mohon dan merayu kepada semua pasangan-pasangan yang telah berkahwin bukalah Surah At-Talaq dan bacalah huraian tafsirnya.Di situ kita akan nampak bukan mudah untuk melafazkan cerai.Betapa cantiknya Islam dalam memelihara alam perkahwinan.Kepada isteri-isteri janganlah mudah meminta cerai.Haram bau syurga bagi seorang isteri yang meminta cerai dari suaminya.

Bersama-samalah kita menjaga institusi kekeluargaan kita.Semoga dengan kukuhnya institusi kekeluargaan maka zuriat-zuriat kita akan berkembang dengan positif dan akan memberi kehidupan yang baik untuk mereka.Rabbana Atina min azwajina wa zurriyyati min qurrati a'yun.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan